Communiceren op de werkvloer is een ramp

27-09-2022

Waarom gaat de communicatie op de werkvloer zo moeilijk? We kunnen toch allemaal praten? Ja, we kunnen allemaal praten, maar praten is nog geen communiceren. Om goed te kunnen communiceren moet je eerst weten of dat het geen wat je zegt of gaat zeggen, hetzelfde is als het geen wat je daadwerkelijk wil zeggen. Hier gaat het vaak al mis. Tevens moet je controleren of dat wat je feitelijk zegt ook door de ander wordt gehoord en begrepen.

Hoe wordt het ontvangen?

We gaan er vanuit dat anderen ons begrijpen en letten er daarbij vaak niet op of dit daadwerkelijk zo is. Het is echter wel belangrijk om na te gaan of het geen dat je hebt gezegd op de juiste manier wordt ontvangen. Reageert deze persoon op de gewenste manier en wordt er gedaan wat je hebt gevraagd? Daar hebben we op de werkvloer weinig aandacht voor. Kortom de communicatie is nu al flink gestrand.

Actie reactie

Maar stel dat deze stappen allemaal goed zijn verlopen, dan heb je nog de volgende de fase van “actie reactie”Dat is ingewikkeld, want het is vaak niet het antwoord dat we wilden of verwachtten. Vaak letten dat wat de ander zegt, hetzelfde is als dat jij feitelijk bedoelt. Het gebeurt immers ook dat we niet eens het geduld hebben om te wachten op het antwoord en zelf al reageren op dat wat wij wilden horen of dachten te horen. Met als eindresultaat: we gaan in ons eentje verder in de dialoog

Oordelen

Als dit al niet genoeg is om de communicatie volledig te laten mislukken dan hebben we ook nog de kers op de taart: het oordelen. Omdat we elkaar niet begrijpen of het geduld of de tijd niet hebben om elkaar te begrijpen, raken we geïrriteerd over wat de ander zegt of hoe de ander doet. Soms is deze irritatie op voorhand al aanwezig en gaan we in onze communicatie oordelen en veroordelen. Wanneer dat gebeurt hebben we het niet meer over de inhoud van het gesprek, waar het feitelijk wel over zou moeten gaan. De focus ligt dan het tegenspreken of weerleggen van de getuigen oordelen. Op dat moment eindigt een gesprek vaak heel anders dan dat de intentie was.

Oordeelloos communiceren

Conclusie: een goed gesprek gaat niet vanzelf. Communiceren is zonde van je tijd en energie tenzij je leert om oordeelloos te communiceren. Maar hoe doe je dat nu precies? Omdat dit een zeer complex onderwerp is, heeft Verander Groep de training “Oordeelloos Communiceren” ontwikkeld. Het doel van deze training is het verruimen van kennis en bewustwording en het ontdekken van nieuwe manieren van communiceren om een betere verbinding te krijgen met je gesprekspartner en jezelf. Kom meer te weten over deze incompatibele training of één van onze andere trainingen

Dit artikel is geschreven door Eva Vester-Vles

Wie Eva kent, zal zich kunnen vinden in de volgende woorden die haar omschrijven: veelzijdig, deskundig, doortastend en betrokken.

Wil je meer weten over de expertise en het trainingsaanbod van de Verander Groep? Klik dan op de link.

Dit artikel delen:

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten