Waarom deze training
Als ik in een overleg zit, wat kan ik dan vertellen over collega’s of relaties? Mag je een cadeau aannemen van een tevreden klant? Wat is gepast om op sociaal media te posten? Kan ik onder werktijd whatsappen of internetshoppen? Wat doe ik als ik op facebook zie dat mijn collega of werknemer op het strand zit, terwijl deze zich heeft ziek gemeld voor het werk? Wat doe je als je andere collega's hoort roddelen?
Wanneer je deze zaken openlijk met elkaar kan bespreken zal je met elkaar minder last hebben van ‘morele stress’ en zo prettiger en beter met elkaar kunnen samenwerken.
Doelstellingen
- Na afloop van de training hebben de deelnemers:
- kennis over het concept ‘integriteit’ en het verschil tussen waarden en normen;
- kennis van de drie niveaus waarop er naar moraliteit gekeken kan worden;
- zicht op waar en wanneer integriteit een rol speelt in de werkpraktijk;
- zicht op integriteitsrisico’s bij gebruik van sociale media;
- met elkaar gediscussieerd volgens de “achterkant-van-het-gelijk-methode” over de casussen die ontleend zijn aan de praktijk;
- geoefend met het elkaar aanspreken bij intercollegiale dilemma’s;
- geoefend in het bespreekbaar maken van dit onderwerp op de werkplek;
- nagedacht over de vertaalslag naar de dagelijkse praktijk.